Vanskelig å komme i gang med trening? Mangler du motivasjon? Da hjelper det å sette seg noen mål.

November 28, 2018

 

Alle vet vi at trening er viktig for en god helse, og at fysisk aktivitet påvirker både fysiske og psykiske faktorer (1).  Men hvorfor er det da allikevel så mange som 1 av 4 voksne på verdensbasis som trener for lite?  (2).

 

Det kan vare mange grunner til dette. Men med riktig motivasjon, kan det bli lettere å komme i gang med og opprettholde jevnlig fysisk aktivitet. Å sette seg mål med treningen vil være en viktig del av dette. Man bruker å ha både kort- og langsiktige mål.


Her på Helsehuset Greaaker har vi flere fysioterapeut som kan hjelpe deg med å legge opp ett treningsopplegg, uahengig av hva slags mål du har. Vi har alle en felles interesse for trening og har hver vår ulike treningsbakgrunn. "Fysioterapeutens kunnskapsfelt er kropp, bevegelse og funksjon" (3). Les om våre fysioterapeuter her. 

 

Hva kan vi bidra med ?

På Helsehuset Greåker har vi et variert treningstilbud. Vi har blant annet en funksjonell treningspark ute, et treningsstudio, med både frivekter, treningsapparater, strikker, terapi master, og kondisjons maskiner. 

Vi kan tilby trening rettet mot skadeforebygging, opptrening etter skade, generell trening eller trening mot en bestemt konkurranse/løp. Vi har mulighet for å gjennomføre flere ulike fysiske tester, slik at man kan kartlegge forbedring av funksjon, og måloppnåelse.

 

Hva gjør de ansatte på Helsehuset Greåker for å opprettholde god fysisk helse  ?

De ansatte på Helsehuset Greåker deltar vanligvis årlig på Glommastafetten, noe som har vært en tradisjon i 4 år.

 

På bildet: noen av de ansatte på Helsehuset Greaåker, klare på Sarpsborg torg, før starten av Glommaløpet 2018. 

 

På bildet: Alle samlet i Gamlebyen etter målgang.

 

Barskingen 2019

I 2019 har flere av de ansatte på Helsehuset Greåker bestemt seg for å ta en ny utfordring, ved å delta på Barskingen i Rakkestad. Vi satser på å kunne stille med 2- 3 lag. Barskingen er ett hinderløp, som vil kreve både kondisjon og styrke, og i forkant er det derfor viktig med målrettet trening. De siste års forsking viser at omtrent halvparten av alle idrettsskader kan forebygges ved å trene skadeforebyggende (4). 

 

Ønsker du å komme i gang med trening, uavhengig av mål eller behov, så ta kontakt med oss, enten via mail eller telefon. Vi har også Online booking, hvor du kan selv direkte kan finne en time. 

 

E-post: resepsjonen@tindlund.no

Telefon: 69 14 48 40

 

Les mer om fysioterapeut Marianne Thomesen Eriksen her.

 

 

KILDER:
1. Aktiviteteshåndboken, utgitt av helsedirektoratet.  https://helsedirektoratet.no/Documents/Publikasjonsvedlegg/IS-1592-aktivitetshandboken-kapittel-1-generelle-effekter-av-fysisk-aktivitet.pdf
2. 1 av 4 voksne trener for lite: https://forskning.no/diabetes-kreft-ntb/who-1-av-4-voksne-i-verden-trener-for-lite/1231147
3. Definisjon på fysioterapi:  https://fysio.no/Hva-er-fysioterapi/Hva-er-fysioterapi-utdypet
Forskning. no

4. https://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-bloggen/steffen-kathrin/omtrent-halvparten-av-idrettsskadenekan-forebygges/?fbclid=IwAR3dOSmHVjGGFCpLMq-sLcx4yv-yWQkAVWEsuzGOEGAJAVa-r5W8aLthpUU


 

Del på Facebook
Del på Twitter
Please reload

Aktuelle artikler

Vektnedgang og trening - Et eksempel på godt samarbeid

February 6, 2019

1/9
Please reload

Siste artikler

November 12, 2019

May 27, 2019

Please reload

Arkiv