Ut og løp

September 18, 2018

Om målsetninger og Oslo Maraton

Oslo Maraton 2018 ble arrangert lørdag 15.09. Fra Helsehuset Greaaker deltok kiropraktor Are Hammern på 10k. Han løp sammen kona og det var mange som løp «ifølge» for å pushe hverandre. Totalt deltok ca 20 000 mennesker på en flott høstdag i Oslo.

 

Vi ved Helsehuset Greaaker ser klar verdi i å sette seg mål på sikt. Det et lite lurt å bare melde seg på langløp som hel- og halvmaraton uten å ha en solid grunntrening. Sett delmål over en lang periode og tenk variasjon i trening med tempo og lange rolige turer. Riktig fottøy er viktig spesielt ved lange asfaltløp.

 

Løpsteknikk

Fysioterapeut Tommy Aasli som sto «ringside» under Oslo Maraton, så mange forskjellige løpesteg og konstitusjonstyper. Gamle og unge, tykke og tynne, «hjul-og kalvbeinte», blinde og svaksynte, folk med amputasjoner/proteser og krykker slet seg gjennom løypa. Første inntrykk som løpsanalytiker ved Helsehuset Greaaker var at her ville det være mye å hente på bedre teknikk.

 

Allikevel skal man være forsiktig med å fokusere på dette i mosjonsidrett. Bevegelse uansett er godt for helsa. Det ble observert folk som kollapset helt og medisinsk personell hadde nok å gjøre på folk som ikke hadde sett sine begrensninger og antageligvis gikk for hardt ut.

 

Vårt råd er trene sammen med andre som kanskje har mer erfaring med langløp og sett felles mål over tid.

 

På bildet fra venstre: Are Hammern og Malin Hammern

 

Sunt eller usunt?

I den siste tiden har man lest om godt trente mennesker som tragisk nok omkommer i kondisjonsidretter med hjertesvikt som årsak. Dette er svært sjelden forekomst blant mosjonsutøvere og skal ikke være begrensende for å delta (1). Det er på den andre siden veldig stor sjanse for livsstilssykdom ved passivitet. Livsstilsykdommer inkluderer blant annet koronar hjertesykdom (hjerteinfarkt og angina), hjerneslag, høyt blodtrykk, type 2-diabetes, KOLS, benskjørhet, depresjon, medikamentmisbruk, overvekt og artrose (2). Statistikken viser at det er rimelig ufarlig å «ta seg ut» på en halv- eller helmaraton. Er man definert som i risikogruppe, middelaldrende mann og med eventuell hjertesykdom i familien, kan man teste seg hos en kardiolog (hjertespesialist) som man kan henvises til fra sin fastlege (1).

 

Treningstips

Lykke til og ta gjerne kontakt for treningstips slik at belastningsskader og feil trening ikke gir negativ opplevelse for den enkelte.

 

Er du helt ny ift løping, finner du et nyttig program du kan starte med her.

 

Trener du allerede på høyt nivå (700-1200 timer i året) finner du noen råd fra Olympiatoppen her.

 

Les mer om fysioterapeut Tommy Aasli her.

 

Tallene i parantes i teksten korresponderer med tallene i referansene under.

1. https://tidsskriftet.no/2012/05/nyheter/hjertestans-under-maratonlop

2. https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/livsstilssykdommer/

 

 

 

Del på Facebook
Del på Twitter
Please reload

Aktuelle artikler

Vektnedgang og trening - Et eksempel på godt samarbeid

February 6, 2019

1/9
Please reload

Siste artikler

November 12, 2019

May 27, 2019

Please reload

Arkiv