Tips og råd i forhold til fallskader og ankelskader

April 4, 2018

Denne vinteren har vært krevende i forhold til mye is og glatte som har gitt helsevesenet stor pågang. Ved Helsehuset Greaaker merker vi nå en stor pågang i forhold til opptrening etter diverse fallskader som vinteren har påført mange mennesker.

 

Her er en liten oversikt over de mest vanlige skadene i og rundt ankelen, i tillegg til noen tips og råd om hvordan man unngår skader.

 

Forstuvning av ankelen er den vanligste ankelskaden. Det er som oftest at foten vris innover og skaden vil oppstå i leddbånd på yttersiden av ankelen. Skaden blir mer alvorlig når hastigheten på vridningen er stor og kan også medføre avrivningsbrudd der leddbånd er festet til skjelettet. På motsatt side (innsiden) av ankelen kan det ved denne type ankelovertråkk oppstå kompresjonsbrudd eller i verste fall også beinmargsødem. Det siste kan bare avdekkes ved MR og krever avlastning innenfor smertefri belastning av ankelen. Det kan ta flere uker før dette er tilhelet.

 

Råd: Rask påføring av kompresjonsbind for å unngå mye hevelse er viktig. Foreligger brudd av alvorlig karakter som må opereres, vil kirurg ikke operere en hoven ankel. Det er derfor ofte at pasienten må vente flere dager før operasjon foretas for at hevelse skal gå ned. Grunnen til dette er bedre tilheling av skade, og at det er mindre infeksjonsfare.

 

Ta kontakt med helsepersonell for råd om aktivitetsnivå. Dette gjelder både mennesker med helt vanlig aktivitetsnivå og aktive idrettsfolk.

 

Teip, riktig fottøy og tidvis krykkebruk kan være nødvendig.

 

Leggfraktur kan oppstå som følge av direkte traume, bending eller rotasjonsstress. Denne type skade er oftest forekommende i idrett og i trafikkulykker. Denne type skade krever ikke alltid operativt inngrep om bruddlinjene står pent i forhold til hverandre. Barn som får denne type skade vil tilhele raskere og skjelettet vil «rette opp» slik at aksen i beinet blir som før skade. Derfor behandles barn ofte konservativt (ikke operasjon).

 

Syndesmoseruptur forekommer vanligvis sammen med brudd i fibula eller malleoler, men kan også forekomme isolert (rotasjonstraume under slalåmkjøring der slalåmstøvelen har beskyttet mot fraktur).

 

Denne type skade krever operasjon med forholdsvis lang rehabiliteringstid dvs avlastning i 6 uker og lang opptreningstid i etterkant.

 

Råd: Bør alltid følges opp av fysioterapeut.

 

Akillesseneruptur oppstår vanligvis som følge av kraftig muskelkontraksjon. Hyppigst i forbindelse med idrettsaktivitet.

 

Man forsker i dag på om operasjon ved å sy sammen den skadede senen eller la kroppen reparere seg selv er riktig behandlingsform. Endelig resultat her foreligger ikke. Pasienter ved Sykehuset Kalnes som har vært uheldige å få denne skaden er blitt tilbudt å være med i forskningsprosjektet. Det er frivillig om man vil være med eller ikke.

 

Ved ikke operativ behandling må foten settes i strak vrist stilling over tid og gradvis tilvendes en nøytral (0-stilling) ved bruk av spesiell ortoseskinne.

 

Råd: Må følges av fysioterapeut over lang tid da det kan være fare for reruptur (at senen igjen ryker).

 

Skadeforebyggende tiltak 

Bruk sko med brodder. Dette kan være såler som legges på utsiden av ordinær såle eller egne sko med fastmonterte brodder.

 

Ha alltid strøsand eller strøsalt lett tilgjengelig.

 

Begge disse tiltakene bør man tenke på før første frostnatt og være føre var som et prinsipp.

 

Tren ankelstabilitet hjemme som en del av vanlig trening eller som en rutine hjemme f.eks. hver kveld man pusser tennene. Man kan enkelt og greit gjøre denne nødvendige tannhygienen stående på et bein.

 

Tips på sjekk av egen balanseferdighet

Greier du stå på et bein med armene i kors på brystet og det «frie» beinet bøyd 90 grader i hoft og kne i 60 sekunder har du utmerket balanse. Dette kalles for Solecs balansetest og er svært krevende.

 

Denne testen kan også gjøres som en øvelse. Har du vansker med dette, start med å gjøre øvelsen med åpne øyne.

 

Vær klar for neste vinter og start med øvelsene allerede nå!

Det er vel lov å si farvel til is og glatte og ønske vårvær og tørt underlag velkommen!

 

Les mer om fysioterapeut Tommy Aasli her.

Del på Facebook
Del på Twitter
Please reload

Aktuelle artikler

Vektnedgang og trening - Et eksempel på godt samarbeid

February 6, 2019

1/9
Please reload

Siste artikler

November 12, 2019

May 27, 2019

Please reload

Arkiv