Skal du starte opp trening etter graviditet og fødsel?

January 11, 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nytt år og nye muligheter! Ønsker du å komme i gang med trening etter svangerskap og fødsel? Da har jeg noen råd om ting det er viktig å ta hensyn til før du setter i gang.

 

Å starte opp med trening etter fødsel kan være utfordrende, det er en ny hektisk hverdag som kan gå utover både energi, søvn og motivasjon.

 

Kroppen har gått gjennom en stor påkjenning

Det er viktig og huske på at kroppen har gått igjennom store endringer underveis i svangerskapet, under fødsel og etter fødsel. Hvis du ønsker å starte opp treningen for å komme tilbake til der du var før svangerskapet eller kanskje til og med bedre, da er det svært viktig å bruke god tid. Det finnes ingen kjappe løsninger på gode resultater. Sett deg mål og ha tålmodighet, dette er viktig for å ikke pådra seg eventuelle plager eller skader.

 

Bekkenbunn

Pass på at lege eller jordmor følger opp 6 ukers kontrollen etter fødsel, her skal bekkenbunnen sjekkes for og se om styrken er tilbake eller om det kan ha skjedd nedfall av bekkenbunnmuskulatur.

 

Det er uansett viktig å begynne med bekkenbunnøvelser, den har hatt stor belastning gjennom svangerskap og fødsel. De øvelsene du kanskje gjorde underveis i graviditeten er viktig og starte opp igjen med nå. Hvis du har opplevd lekkasjer som ikke er vanlig, men normalt etter fødsel må bekkenbunn trenes opp før annen trening kan starte. Ny forskning viser at regelmessig bekkenbunnstrening minsker sjansen for å oppleve lekkasjer etter svangerskap.

 

Kjernemuskulatur

Er du usikker på om magemusklene har returnert til normalen? Hos de fleste går de sammen igjen i løpet av de første 8-10 ukene etter fødsel. Få dette sjekket hos helsepersonell, det er viktig og ha undersøkt dette før spesifikk trening av mage starter, øv på å aktivisere magemusklene i hverdagen. Kjenn etter om du klarer å stramme opp og beholde en god holdning. En god kjernemuskulatur kan hjelpe deg til å unngå plager både når det gjelder trening og i hverdagen.

 

Har du ubehag ved oppstart av trening? Start forsiktig

Det er viktig å ta hensyn til signalene kroppen gir deg. Ved ubehag, hvil og vent en liten stund før du starter opp igjen. Eventuelt start enda roligere enn det du gjorde. En fin måte å komme i gang på er å gå turer med vogn, vognen gir belastning og du kan variere med hvilket terreng du ønsker å gå i ettersom hva du føler du mestrer. Å benytte slynger, ball og matte-øvelser kan også være en god start, utfør øvelsene med riktig teknikk og god kontroll. Er det smertefullt, velg øvelser med mindre belastning eller få hjelp til å sette opp ett treningsprogram tilpasset deg. Hvis du har smerter eller plager som ikke går over oppsøk en behandler/ terapeaut som kan hjelpe deg med dette.

 

Les mer om osteopat Madelen Friberg her.

 

 

Kilder:

http://bjsm.bmj.com/content/48/4/299.short

Del på Facebook
Del på Twitter
Please reload

Aktuelle artikler

Vektnedgang og trening - Et eksempel på godt samarbeid

February 6, 2019

1/9
Please reload

Siste artikler

November 12, 2019

May 27, 2019

Please reload

Arkiv