Tips til hvordan gå fra å være din verste kritiker til å bli din beste venn!

January 8, 2018

Godt nytt år til deg fra meg – nå er vi godt i gang med januarmåneden allerede!

 

 

Har du noen nyttårsforsetter?

 

Jeg tror veldig på å reflektere over året som har gått og se på om det er noe du trenger å justere i det nye året. Når du setter deg nyttårsforsetter, kan det være vel og bra – dersom din indre dialog vil deg vel. Dersom du har et mål om å trene mer i 2018, for å ta bedre vare på helsa di, er det supert! Dersom du vil trene mer, fordi din kritske stemme sier at du ikke er bra nok og ikke er slank nok, er det kanskje ikke et så godt mål. Skjønner du hva jeg mener?

 

 

I går hadde jeg en livesending på Facebook, der jeg ga et tips om hvordan trene fra å være din verste kritiker til å bli din beste venn. Jeg ble overveldet over engasjementet og responsen jeg fikk – mange delte med meg hva deres kritiske stemme sa til dem.  Her er noe av hva de delte med meg;

 

 

-       Jeg er ikke bra nok.

 

-       Jeg gjør mye feil

 

-       Jeg prater for mye om meg selv.

 

-       Jeg er redd for å ikke være likt av andre

 

-       Jeg liker ikke det jeg ser i speilet.

 

-       Jeg presterer ikke godt nok.

 

-       Jeg liker ikke meg selv.

 

 

 

Kjenner du deg igjen i noe av dette?

 

 

 

Dersom kritikeren din er sterk, kan den over tid medføre at du vil kjenne på uro, tungsinn, lite energi, skam og at du holder deg selv tilbake. Du kan utvikle angst – og depresjonsliknende symptomer, dersom du tillater at kritikeren i deg dominerer. Så hvorfor går vi da rundt og kritiserer oss selv så mye? Hva er hensikten? Som terapeut får jeg innspill fra mange ulike mennesker om at det kan være trygt å kritisere seg selv. Det kan være lettere å tenke at du ikke er bra nok, enn å kjenne på hva du kan være i stand til å utrette i livet ditt. Skjønner du hva jeg mener?

 

 

 

Jeg har et godt tips til deg, dersom kritikeren din er sterk;

 

1.     Kjenn igjen kritikeren – stopp opp når du merker at du tenker vondt om deg selv.

 

2.     Spør deg selv om du har godt av denne kritikken.


3.     Spør deg selv om hva din beste venn hadde sagt til deg, om hun eller han hadde visst hva du hadde tenkt om deg selv. Eller hva hadde du sagt til din beste venn, dersom hun eller han   hadde sagt dette om seg selv.?

 

På livesendingen i går spurte jeg om hva de satte pris på hos sin beste venn? Da fikk jeg mange gode svar som handlet om å bli sett, hørt og akseptert og mange satte pris på den gode samtalen.

 

Bruk disse egenskapene også for å trene opp din indre dialog til å bli din beste venn. Lytt til deg selv, se dine behov og aksepter deg selv som den du er – akkurat som du hadde gjort mot din beste venn.  Dette er en prosess, som kan ta tid, men jo mer sensitiv og oppmerksom du blir til kritikeren din, jo mer bevisst kan du bli på å velge å bli din beste venn. Det går i alle fall an – jeg har lovt meg selv å være min beste venn resten av livet, og det har jeg tenkt å holde. Når jeg klarer det,  kan også du klare det!

 

Livet blir lettere og mer meningsfullt, dersom din indre dialog er din beste venn – er du enig?

Vil du se livesendingen fra i går er det bare å klikke deg inn på Hverdagsterapeuten sin side. Følg meg gjerne på livesendingen på Facebook på søndager klokka 20:00. Har du forslag på temaer jeg kan ta opp, er det bare å sende meg en mail – glad for hjelp til dette.

 

Ha en god uke – en varm LeneKOS fra Hverdagsterapeuten

Del på Facebook
Del på Twitter
Please reload

Aktuelle artikler

Vektnedgang og trening - Et eksempel på godt samarbeid

February 6, 2019

1/9
Please reload

Siste artikler

November 12, 2019

May 27, 2019

Please reload

Arkiv