Det fine med trening er at det funker!

January 16, 2019

 


Nyttårsforsettenes høytid
Vi er godt inne i det nye året allerede, og mange har i løpet av julen satt seg som mål å komme i gang med en sunnere livsstil og mer trening. Nå skal det trenes, og januar er startskuddet!

Dette er selvsagt en meget god tanke, og ikke minst en sunn og god idè. Tanken på en veltrent kropp med overskudd og smertefri bevegelsesfrihet er da forlokkende for alle. Det mange da glemmer er ofte at dette ikke er gjort i løpet av januar. Treningsresultater krever innsats, tid, tålmodighet, en viss grad av planlegging og aller helst litt smartness.
 

Finn din egen motivasjon
Mange går på med dødsforakt og full gnist for så å oppleve at kroppen ikke svarer helt som man hadde tenkt. Styrketreningen resulterer i en stølhet og stivhet som tar knekken på motivasjonen i løpet av de første dagene, løpeturen gjør at ryggen stivner, knærne verker og lungene skriker. Kneika blir plutselig mye høyere enn først antatt, og dørstokkmila blir bare lengre og lengre idet kalenderen sier februar og mars. Dette gikk ikke som planlagt, og et argument vi da ofte hører er for eksempel: “Trening er ikke noe for meg, jeg skal tross alt ikke drive med toppidrett!, osv...”
 

Dette er en velkjent problematikk, og noe som fører meg tilbake til påstanden om at det krever både smartness, planlegging og tid -  i tillegg til den gode innsatsen.

 

Det skrives side opp og side ned om hvor viktig det er med gode mål - gjerne spesifikke delmål, og hårete hovedmål - slik at man har noe å strekke seg mot til enhver tid. Mange er veldig opptatt av tallet på vekten og av det klassiske argumentet om at “juleribba skal vekk”.

 

Personlig mener jeg at det aller viktigste er at man finner en treningsform som resulterer i kontinuitet, gjennomføringsevne og økt motivasjon. Det vil si; du må trene på en måte du trives med! Det aller beste er om du i tillegg kan glede deg til dagens eller ukas treningsinnsats.


For mange kan måten å få til dette være gode mål med spesifikke målbare resultater - mens det for andre kan være gleden av å føle overskudd, forbedret form, forbedret selvbilde og økt livskvalitet.

 

Den gode trening

Det finnes mange eksempler på hva som er god trening. Veldig mange er opptatt av at man skal løpe “riktig”, løfte “riktig” eller hvile “riktig” - og bruker dette som et argument på at de ikke tør eller klarer å komme i gang med trening og aktivitet. Selvsagt er det enkelte ting som rett og slett er feil eller skadelig å gjøre, og den fella bør man jo helst ikke gå i. Her kan vi hjelpe deg, da våre personlige trenere er fysioterapeuter, som har fagkunnskapen som skal til for å tilpasse trening og behandling til deg og dine behov.

 

Et begrep jeg er fan av, og som jeg bruker i det daglige arbeidet som fysioterapeut er hva som er det hensiktsmessige å gjøre. Det er nemlig ikke sånn at det som er det rette å gjøre for èn person er det samme som for en annen. Alle skal ikke løfte jern i et treningssenter, løpe milevis hver uke eller delta i Birken. Derfor er det viktig å gjøre treningen til noe lysbetont som man faktisk har lyst til å gjøre - rett og slett fordi man merker at det fungerer, og man får resultater enten i form av mer overskudd, bedre kondis, en sterkere kropp eller vektnedgang og en lettere hverdag.
 

Stay with it!
Det aller viktigste for å oppnå gode treningsresultater er som jeg nevnte tidligere, kontinuitet. Det betyr altså at man klarer å gjennomføre jevnlig over uker, måneder og gjerne år. Dette gir gode varige resultater som resulterer i bedre helse, og jeg vil tørre å påstå - et bedre liv uten smerter og begrensninger. Skal man få til dette er det viktig å starte på rett sted. Man må finne det rette nivået i forhold til den formen man er i - og tilpasse motstand, intensitet og tid for å finne den treningsmengden som passer for akkurat deg! Om man kan komme i gang på en god måte med gode opplevelser er det mye lettere å oppnå en vane som gir kontinuitet i trening og ønske om å utforske mer og variere mer.

 

Vi hjelper deg

Det finnes utallige varianter av trening, og det finnes utømmelige kilder med seriøs og useriøs rådgivning og forskning om man bare gjør et enkelt søk på Internett. Jeg skal ikke ramse opp alle disse, men rett og slett minne deg på at du enkelt kan få hjelp til å manøvrere i dette hos vårt fagpersonell på Helsehuset Greaaker.

Vi kan hjelpe deg i gang med trening, eller hjelpe deg med å komme videre i treningen om fremgangen har stoppet opp eller motivasjonen har fått seg en knekk. Sammen finner vi øvelser, økter og treningsplaner som gjør at du trives med å være aktiv og gjør deg til den beste versjonen av deg selv.

 

Hos oss kan du få èn til èn PT-timer i studio eller ute, eller vi kan hjelpe deg med en treningsplan og instruksjon slik at du selv tar ansvaret for din egen trening.

Vi skreddersyr rett og slett treningen for deg, til deg.

Og husk; det aller beste med trening er jo tross alt at det funker!

Les mer om fysioterapeut Kim Talgø her.

 

Artikkelen ble første gang publisert i januar 2017.

Del på Facebook
Del på Twitter
Please reload

Aktuelle artikler

Vektnedgang og trening - Et eksempel på godt samarbeid

February 6, 2019

1/9
Please reload

Siste artikler

November 12, 2019

May 27, 2019

Please reload

Arkiv