Såletilpasning for vonde føtter

January 2, 2017

 

 

Vonde bein og såletilpasning
Føttene er «grunnmuren» i kroppens reisverk. Hver fot består av 28 knokler som er tilpasset en anatomisk og fysiologisk funksjon som skal gi mulighet for bevegelse med mest mulig skånsom belastning oppover i skjelettet, og gi kraft til forflytning framover i gange og løp.
 

Våre føtter vokser seg til med forskjellig form ut fra genetisk arv og bruksområde.

Tidligere trodde man bl.a. at det å være plattfot eller å utvikle hallux valgus (skråstilt storetå pekende innover mot og noen ganger over de andre tærne) var på grunn av feilbelastning eller trange sko. Det har ved forskning vist seg ikke å være årsak, og man mener nå at de fleste føtter utvikler seg i forskjellige former og størrelser ut fra den arv man har fra sitt opphav.
Se artikkel fra Medscape her.
 

Andre lidelser i føttene som kan ha nærmest invalidiserende smerter er blant annet plantar fasciit som er en betennelsestilstand i seneplaten under foten.

Dette forekommer ofte i føtter med høy lengdebue (pes cavus) og blir regnet som en belastningstilstand som ofte gir betydelig morgensmerte da man tar de første stegene etter en natts søvn. Smertene øker i intensitet og gjennom hele dagen ved å ignorere årsak og fortsette overbelastningen. Hardt golv på arbeidsplass, mye løpstrening på asfalt og feil type sko i begge tilfelle kan være utløsende faktor.

Se artikkel om dette her.

 

Mortons nerveknuter er en annen lidelse som i verste fall må opereres. Dette er en tilstand hvor nervene som går ut til tærne kommer i klem mellom knoklene i forfoten på grunn av feil løpsteknikk eller nedfall i tverrbuen med for stor trykkbelastning på forfoten under gange eller løp. Tilstanden gir gjerne smerte i gange og etter hvert dovenhet i tærne, mange forteller at de opplever at tærne "sovner".

Se artikkel om Mortons nerveknuter her.

 

Andre lidelser som kan oppstå i forlengelse av en feilstilt fot / ankel er beinhinnebetennelse  (shin splint), kne-, hofte-, bekken-, og ryggsmerter.

Se mer om dette her.

 

Føttene er som tidligere nevnt kroppens grunnmur og vil kunne gi mekanisk kraftpåvirkning oppover i hele skjelettet. Det viktigste for å unngå plager er riktig dosert belastning både i arbeidsliv og under trening. For mosjonister og idrettsutøvere er det viktig å få råd fra kvalifiserte trenere og annet støttepersonell angående hensiktsmessig løpsteknikk. Her har fysioterapeuter, med inngående kunnskap om fotens biomekaniske funksjon og verktøy for å analysere den enkelte sitt bevegelsesmønster, en betydelig rolle.

Se link fra Olympiatoppen her.

 

I tillegg kan man ved riktig diagnostisk verktøy og kunnskap om kroppens funksjoner prøve å forhindre overbelastning. Gange – og løpsanalyse med video og dynamisk/mekanisk understøttelse av fotens bevegelsesmønster vil være et viktig hjelpemiddel.

Tilpasning av såler med mulighet for å vinkle feilstilt ankel i belastet stilling kan være med på å «komme over kneika». Vår erfaring er at det første tiltaket som iverksettes er dosering og korrigering av teknikk. Dette gjøres før man tilpasser såler. Man bør også være varsom med å tilpasse såler til føtter som er i vekst og kan ha en helt annet anatomi i utvokst tilstand.

 

Gode sko og rett dosert belastning er primærtiltak. Innleggs- såler vil være et hjelpemiddel som også kan være et midlertidig tiltak i en smertesituasjon. Såler kan for mange være tiltak for å unngå sykemelding fra jobb eller treningsavbrudd i kortere eller lengre perioder, spesielt for utholdenhetsidretter.


Ta kontakt med Tommy Aasli om du vil vite mer om såletilpasning.

 

Del på Facebook
Del på Twitter
Please reload

Aktuelle artikler

Vektnedgang og trening - Et eksempel på godt samarbeid

February 6, 2019

1/9
Please reload

Siste artikler

November 12, 2019

May 27, 2019

Please reload

Arkiv