Søk
  • Randi Flesjø

Nyt julen uten å gå opp i vekt


Julen er tid for kos, samvær og god mat. Mange opplever at det er vanskelig og vite hvor grensen går mellom å kose seg med maten og spise for mye. Dette er noe av det jeg har fokus på i høytider, å finne balansen med å kose seg med god samvittighet, uten å overspise.

Vi har alle ulike utfordringer og noe av det jeg jobber mye med i veiledning her på Helsehuset, er å tilpasse kosthold i forhold til vektnedgang og betennelsesdempende kosthold for de som plages med smerter i muskel og skjelett. Vi skal selvfølgelig kose oss i julen, men det er lurt å ikke la alle de gode vanene du har opparbeidet deg falle bort. For mange er målet å opprettholde vekten gjennom desember og er veldig fornøyd om de klarer å balansere matinntaket i julen.

Hva er, kostholdsmessig, verstingene av julematen? Er det ribbefettet eller sjokoladen som er verst for kroppen?

Kombinasjonen av mye fett og sukker er det verste for kroppen. Ribbe spiser vi kanskje et eller to måltider av, men derimot sjokolade er det stort sett tilgang på hele julen og kan være vanskelig for mange å motstå. Mye søtt, stivelse og sukker gir et ustabilt blodsukker og kan føre til at du føler deg slapp og trøtt med økende søtsug. Kostholdsmessig vil kroppen kunne håndtere bedre et ribbemåltid i julen enn å spise mengder sjokolade.

Hvordan kan jeg nyte julen med den beste samvittighet uten å gå opp i vekt?

  • Følg måltidsrytmen din og ikke hopp over måltider. Mange har en tendens til å spare seg til store måltider og spise ekstra store porsjoner. Dette er en stor belastning for fordøyelsen samt energiomsetningen og kan gjøre at du føler deg trøtt og slapp. Det vil også kunne føre til svigninger i blodsukkeret som gjør at du spiser mer og at du lettere kommer inn i en dårlig rutine.

  • Ikke ha huset fullt av godteri og kaker om du synes det er vanskelig å holde deg unna søtsaker. Det er lett at rester fra selskap blir liggende hjemme og friste. Prøv å lag mindre porsjoner og send gjerne med rester til venner og familie når de drar.

  • Er du sulten, spis ordentlig mat som gir kroppen din næring.

  • Nyt og kos deg med julematen. Det beste med julematen er rent kjøtt og fisk og mye grønnsaker. Kalkun og Lutefisk er mindre kaloririke alternativer enn pinnekjøtt og ribbe. Velger du å skjære bort en del av fettet og velge mye grønnsaker til pinnekjøtt og ribbe, vil måltidet bli mindre kaloritett og ikke så tungt fordøyelig.

  • Hold blodsukkeret stabilt i julen, da har kroppen det bra og du får god kontroll på matinntaket.

Et tips for å gjøre julemiddagen litt sunnere er å ha mye grønnsaker på tallerkenen og skjære bort en del av fettet på kjøttet. Vi bør ha noe fett i alle måltider, men det er ikke nødvendig å spise hele fettranden på ribben. Jeg ser egentlig ikke på julemiddagen som værstingen i julen, det er kombinasjonen av store måltider, masse kosemat (sjokolade og kaker) og mye søt drikke i mellom måltidene som gjør at kroppen kommer i ubalanse. Så nyt julematen og styr unna all kontinuerlig småspising av sjokolade og småkaker.

Min erfaring er at det blir mye kosemat i julen og altfor mye stillesitting. Det er mye av julematen som er sunn og gir kroppen masse god næring. Velg gjerne ren mat av fisk, kjøtt, grønnsaker, egg, nøtter, frukt og bær og kutt ned på sukker, kaker, søt drikke og godteri. Mange spiser få og store måltider i julen, men det fungerer ikke like godt for alle. Det er mulig å nyte maten uten å overspise. Spiser du for mye kan du få vondt i magen og oppnå lite energi. Ved å nyte maten og være i øyeblikket kan du unngå overspising.

Planlegg selskapene og bestem deg på forhånd. Det er mye helse i det sosiale aspektet i julen og velg gjerne ut de sammenkomstene der du virkelig vil kose deg med god mat og drikke. Skal du i et selskap med bare kaker og søtsaker anbefaler jeg å spise et godt måltid på forhånd, slik at blodsukkeret er stabilt og du ikke er alt for sulten. Slik har du mer kontroll på matinntaket og det er lettere å stå imot alle fristelser.

Det er alt med måte og en dag eller to i julen med utskeielser går helt fint, men en uke eller to vil du kjenne godt har en negativ effekt på kroppen din etter nyttår.

Les mer om Ernæringsrådgiver Randi Flesjø.

#julemat #vekt

190 visninger

Siste innlegg

Se alle

Vi har ledige kontorer

Vi søker etter ny kiropraktorer til vår klinikk. For nærmere opplysninger kontakt med fysioterapeut og daglig leder Gert Rood Vastveit, mob: 99638809 Se også på vår hjemmeside www.helsehusetgreaaker

Adgang til treningssenteret

Grunnet korona og ved eventuell smittesporing går vi nå igjennom vår kunde- og kontaktinformasjon. Det er dessverre flere av nøkkelkortene som ikke er registrert med navn, disse vil derfor bli slettet

Vi har åpent alle hverdager 0800 - 1600.

Enkelte behandlere vil etter avtale kunne ta i mot pasienter utover åpningstidene.

 Eikveien 22, 1718 Greåker

Midt mellom Fredrikstad og Sarpsborg  

NB. Bedriftshelsetjenesten Ringvoll og Høyden har samme adresse, men eget telefonnummer: 69 25 31 06

* Ved henvendelese på e-post eller kontaktskjema vil du bli kontaktet innen to virkedager. Hvis det haster, eller ved avbestilling, ring vårt telefonnummer eller kontakt din behandler direkte. Resepsjonen er bemannet mandag-fredag 0900-1400, og det vil i dette tidsrommet primært være enklere å komme gjennom per telefon.